Canva on ollut pitkään monien pienyrittäjien valinta visuaalisten markkinointimateriaalien luomiseen. Helppokäyttöinen ja verkkopohjainen työkalu tarjoaa laajan valikoiman suunnittelumahdollisuuksia, mutta viime aikoina jotkut käyttäjät ovat kohdanneet laskutusyllätyksiä liittyen Canvaan. Tämä herättää kysymyksen: voiko Canvaan enää luottaa?
Canva: Luovuutta ja yllätyksiä
Positiiviset kokemukset: Canva on käyttäjäystävällinen, intuitiivinen ja helppokäyttöinen suunnitteluohjelma, jossa on monipuolinen valikoima pohjia, malleja ja elementtejä. Pien- ja yksinyrittäjät ovat luoneet Canvalla mm. brändimateriaaleja, somejulkaisuja ja esitteitä.
Negatiiviset kokemukset: Viimeaikaiset laskutusyllätykset ovat herättäneet huolta käyttäjien keskuudessa. Jotkut ovat saaneet odottamattomia laskuja, mikä on saanut heidät kyseenalaistamaan Canvan luotettavuutta, etenkin Canva-pro käyttäjien keskuudessa. Canvassa on laaja kirjasto ja osa sen materiaaleista on aiheuttanut käyttäjille tekijänoikeuslaskuja. Lisäksi moni somettaja on huomannut, että Canva on vähentänyt yksilöllisyyden ja luovuuden: Canvalla luotuja materiaaleja on helppo tunnistaa tai vähintään voi törmätä hyvin samannäköisiin mainoksiin ja julkaisuihin.
Yllättävät laskut: Mistä on oikein kyse?
Canva on ilmainen käyttää, mutta tarjoaa myös maksullisia premium-ominaisuuksia ja -sisältöjä. Joillekin käyttäjille on kuitenkin tullut yllätyksenä, että Canvassa olevat ns. “ilmaiset” materiaalit ovatkin maksullisia, ja niiden käytöstä tulee erillisiä laskuja. Canva on iso toimija markkinoilla, ja tämä on saatu joiltain osin korjattua. Käyttäjien on kuitenkin pidettävä mielessä, että Canvaan ladataan tekijänoikeudellisia kuvia, fontteja, videoita sekä kuvituksia, eikä näistä oikeuksista ihan tuosta vain luovuta.
Onko olemassa parempi vaihtoehto Canvalle?
Itse pidän Adobe Expressistä, joka on myös ilmainen suunnittelutyökalu. Adobe Express on kehittynyt viime aikoina räjähdysmäisesti, ja uskon, että Adobella on suunnitelmissa valloittaa Canva-markkina, sillä Canvan pro-ominaisuudet ovat Adobe Expressissä ilmaiset! Ulkoasultaan ja ominaisuuksiltaan Adobe Express on hyvin samanlainen, mutta siellä on paljon sellaista, mitä Canvassa ei ole. Toisaalta käyttäjäkokemus ei ihan ole Adobe Expressissä huippuluokkaa. Oma siirtymiseni Adobe Expressin käyttöön on johtunut siitä, että mielestäni Canvan valikoima alkaa olla homogeeninen – eli vaihtoehdot ovat aina melkein samat.
Yhteenveto: Kannattaako Canvan käyttöä jatkaa?
Canva on edelleen vahva työkalu, mutta käyttäjien on tärkeää olla tietoisia siitä, että samoja pohjia, kuvia ja ulkoasuja käytetään paljon. Jos käytössäsi ei ole pro-versiota, suosittelen harkitsemaan vaihtoehtoa kuten Adobe Expressiä tai vähintäänkin lataamaan Canvaan omia kuvia, kuvituksia ja luomaan täysin omia pohjia.