Lopeta arvokkaiden bisnesideoiden hukkaaminen ja aloita niiden kirjaaminen ylös
Jos et laita bisnesideoitasi ylös heti, ne unohtuvat. Hullulta kuulostava ajatus voi olla timanttinen sivubisnes. Jos siis idea iskee, kirjoita se heti muistiin, vaikka se tuntuisi kuinka hassulta. Pidä idealistaa käsillä – se voi olla myös tuoteidea, jos sinulla on jo yritys. Riittää, että käytät muistivihkoa, puhelinsovellusta, tai vaikka paperilappua. Itselläni tapana on lähettää itselleni WhatsApp-viesti tai jakaa idea luotettavalle henkilölle (usein äidilleni, joka toimii motivoinnin tukena). Kun idea on kirjattuna, voit palata siihen ja alkaa työstämään sitä eteenpäin. Tähän auttaa esimerkiksi liiketoimintasuunnitelma.
Ideat ylhäällä? Näin jalostat ne
Kun ideat on kirjattu, seuraava askel on niiden jatkojalostus. Tässä kohtaa ei haeta täydellisyyttä vaan mietitään, mitä tarvitaan, jotta ideasi muuttuu todeksi. Tarvitsetko aikaa, rahaa, osaamista tai jotakin muuta?
Tähän löytyy liuta hyviä ja yksinkertaisia työkaluja. Jos lähdet nollasta, voi hyödyntää luomaani liiketoimintasuunnitelmaa, joka huomioi juuri ideavaiheen. Vaihtoehtoisesti olen tehnyt SWOT-pohjan tai ota vain kynä ja paperi käteesi ja luo mindmappi (suomeksi ajatus- tai miellekartta). Käytännössä mikä tahansa työkalu sopii, joka auttaa jäsentämään, priorisoimaan ja hiomaan ideaasi. Älä jumitu yksityiskohtiin, vaan keskity siihen, mikä vie ideasi käytännön tasolle.
Liiketoimintasuunnitelma, vai ei?
Liiketoiminta- tai tuotesuunnitelma ei ole aina pakollinen, mutta se voi olla hyödyllinen etenkin alussa. Se ei tarkoita monimutkaista dokumenttia, vaan yksinkertaisia kysymyksiä, joihin vastaat, esimerkiksi:
- Mitä aiot tehdä?
- Paljonko rahaa tarvitset?
- Kenelle myyt tuotteesi tai palvelusi?
- Miten tavoitat asiakkaasi?
- Millaisia riskejä on odotettavissa?
Idea on huomattavasti helpompi lähteä purkamaan ja konseptoimaan liiketoiminnaksi, kun se on kirjoitettuna johonkin ylös ja olet pureksinut sitä hieman. Valitettavaa kuin se onkin, liiketoiminta- tai tuotesuunnitelma voi olla juuri se, mikä polkaisee kaiken käyntiin.
Tärkeintä on, että käsittelet asian kunnolla, ei pelkästään laadi jotain dokumenttia – ellei rahoituksen saaminen vaadi sitä. Se, miten pääset liikkeelle, riippuu omista vahvuuksistasi. Itse koen, että työskentely on paljon helpompaa, kun asiat on kirjattu ylös ja olen miettinyt kaikki kriittiset kysymykset läpi. Tämä auttaa välttämään sudenkuopat. Halusit tai et, hyvä suunnitelma antaa selkeän suunnan ja auttaa tekemään järkeviä päätöksiä.
"Käytä hetki aikaa suunnitelman tekemiseen. Hyvä suunnitelma antaa selkeän suunnan ja auttaa tekemään perusteltuja päätöksiä. Tämä ei tarkoita byrokratiaa vaan käytännönläheistä valmistautumista."
Bisnes vaatii enemmän kuin sinne päin tekemistä
Liiketoiminta- tai tuotesuunnitelman laatiminen on yksi tärkeimmistä askeleista yrityksen perustamisessa. Muotoilu on täysin vapaa, kunhan käytät siihen riittävästi aikaa ja saat aikaiseksi konkreettisen todisteen tekemisestä. Varmista, että suunnitelmasi on kattava ja kattaa kaikki olennaiset osa-alueet. Hyödynnä visuaalinen liiketoimintasuunnitelmapohja, jos haluat selkeän käsityksen kysymyksistä, joihin kannattaa vastata. Älä kuitenkaan unohda ideoiden kirjaamista ylös – ne voivat olla kullanarvoisia liiketoimintasi kehittämisessä. Jos jokin idea ei kanna, sinulla on aina valmiina lista vaihtoehtoja, joista lähteä liikkeelle.
Bisnesidean kunnollinen läpikäynti auttaa välttämään pahimmat sudenkuopat ja rakentaa vankan pohjan. Käytä aikasi fiksusti: tee asiat kerralla kunnolla, älä vain ”sinne päin.” Käy suunnitelmasi läpi läheisten tai kavereiden kanssa. Keskustele, kysy heidän mielipiteitään ja kyseenalaista – näkiskö joku tuotteesi tai palvelusi netissä, keskustassa, lähiössä vai jossain ihan muualla?