Liity mukaan postituslistalle

Edit Template

Liity mukaan postituslistalle

Edit Template

Sormien välistä valuu rahaa, jos et tartu ideoihisi

Älä anna hyvien ideoiden mennä hukkaan – kirjoita ne heti ylös.

Älä anna hyvien ideoiden mennä hukkaan – kirjoita ne heti ylös.

Yksinkertainen idea voi olla lisätulonlähde.

Yksinkertainen idea voi olla lisätulonlähde.

Suunnitelma estää ikävät yllätykset ja pitää sinut oikealla tiellä.

Suunnitelma estää ikävät yllätykset ja pitää sinut oikealla tiellä.

Lopeta arvokkaiden bisnesideoiden hukkaaminen ja aloita niiden kirjaaminen ylös

Jos et laita bisnesideoitasi ylös heti, ne unohtuvat. Hullulta kuulostava ajatus voi olla timanttinen sivubisnes. Jos siis idea iskee, kirjoita se heti muistiin, vaikka se tuntuisi kuinka hassulta. Pidä idealistaa käsillä – se voi olla myös tuoteidea, jos sinulla on jo yritys. Riittää, että käytät muistivihkoa, puhelinsovellusta, tai vaikka paperilappua. Itselläni tapana on lähettää itselleni WhatsApp-viesti tai jakaa idea luotettavalle henkilölle (usein äidilleni, joka toimii motivoinnin tukena). Kun idea on kirjattuna, voit palata siihen ja alkaa työstämään sitä eteenpäin. Tähän auttaa esimerkiksi liiketoimintasuunnitelma.

Ideat ylhäällä? Näin jalostat ne

Kun ideat on kirjattu, seuraava askel on niiden jatkojalostus. Tässä kohtaa ei haeta täydellisyyttä vaan mietitään, mitä tarvitaan, jotta ideasi muuttuu todeksi. Tarvitsetko aikaa, rahaa, osaamista tai jotakin muuta?

Tähän löytyy liuta hyviä ja yksinkertaisia työkaluja. Jos lähdet nollasta, voi hyödyntää luomaani liiketoimintasuunnitelmaa, joka huomioi juuri ideavaiheen. Vaihtoehtoisesti olen tehnyt SWOT-pohjan tai ota vain kynä ja paperi käteesi ja luo mindmappi (suomeksi ajatus- tai miellekartta). Käytännössä mikä tahansa työkalu sopii, joka auttaa jäsentämään, priorisoimaan ja hiomaan ideaasi. Älä jumitu yksityiskohtiin, vaan keskity siihen, mikä vie ideasi käytännön tasolle.

Ikkunateksti: Your ideas matter- write them down

Liiketoimintasuunnitelma, vai ei?

Liiketoiminta- tai tuotesuunnitelma ei ole aina pakollinen, mutta se voi olla hyödyllinen etenkin alussa. Se ei tarkoita monimutkaista dokumenttia, vaan yksinkertaisia kysymyksiä, joihin vastaat, esimerkiksi:

  • Mitä aiot tehdä?
  • Paljonko rahaa tarvitset?
  • Kenelle myyt tuotteesi tai palvelusi?
  • Miten tavoitat asiakkaasi?
  • Millaisia riskejä on odotettavissa?

Idea on huomattavasti helpompi lähteä purkamaan ja konseptoimaan liiketoiminnaksi, kun se on kirjoitettuna johonkin ylös ja olet pureksinut sitä hieman. Valitettavaa kuin se onkin, liiketoiminta- tai tuotesuunnitelma voi olla juuri se, mikä polkaisee kaiken käyntiin.

Tärkeintä on, että käsittelet asian kunnolla, ei pelkästään laadi jotain dokumenttia – ellei rahoituksen saaminen vaadi sitä. Se, miten pääset liikkeelle, riippuu omista vahvuuksistasi. Itse koen, että työskentely on paljon helpompaa, kun asiat on kirjattu ylös ja olen miettinyt kaikki kriittiset kysymykset läpi. Tämä auttaa välttämään sudenkuopat. Halusit tai et, hyvä suunnitelma antaa selkeän suunnan ja auttaa tekemään järkeviä päätöksiä.

"Käytä hetki aikaa suunnitelman tekemiseen. Hyvä suunnitelma antaa selkeän suunnan ja auttaa tekemään perusteltuja päätöksiä. Tämä ei tarkoita byrokratiaa vaan käytännönläheistä valmistautumista."

Bisnes vaatii enemmän kuin sinne päin tekemistä

Liiketoiminta- tai tuotesuunnitelman laatiminen on yksi tärkeimmistä askeleista yrityksen perustamisessa. Muotoilu on täysin vapaa, kunhan käytät siihen riittävästi aikaa ja saat aikaiseksi konkreettisen todisteen tekemisestä. Varmista, että suunnitelmasi on kattava ja kattaa kaikki olennaiset osa-alueet. Hyödynnä visuaalinen liiketoimintasuunnitelmapohja, jos haluat selkeän käsityksen kysymyksistä, joihin kannattaa vastata. Älä kuitenkaan unohda ideoiden kirjaamista ylös – ne voivat olla kullanarvoisia liiketoimintasi kehittämisessä. Jos jokin idea ei kanna, sinulla on aina valmiina lista vaihtoehtoja, joista lähteä liikkeelle.

Bisnesidean kunnollinen läpikäynti auttaa välttämään pahimmat sudenkuopat ja rakentaa vankan pohjan. Käytä aikasi fiksusti: tee asiat kerralla kunnolla, älä vain ”sinne päin.” Käy suunnitelmasi läpi läheisten tai kavereiden kanssa. Keskustele, kysy heidän mielipiteitään ja kyseenalaista – näkiskö joku tuotteesi tai palvelusi netissä, keskustassa, lähiössä vai jossain ihan muualla?

Tereza Dickson

Erityisasiantuntija ja bisneskokeilija

Voin höpistä paljon turhuuksia, mutta joskus osun myös asian ytimeen. Kirjoittaminen auttaa mua jäsentämään ajatuksia ja hidastamaan tahtia, jotta saan sanottua sen, mitä haluan.

Leave a Reply

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Tekijän ääni

Tereza Dickson Helsingissä.

Tereza Dickson

Erityisasiantuntija ja bisneskokeilija

Olen kulttuurin, liiketalouden ja muutosjohtamisen asiantuntija, joka uskoo jatkuvaan oppimiseen ja rohkeisiin kokeiluihin. Päivätyössäni kehittelen uusia toimintatapoja ja etsin aina uusia mahdollisuuksia hypätä tuntemattomaan. En tavoittele miljoonia, vaan keskityn luomaan ja jakamaan sellaista, mikä auttaa muitakin menestymään ja löytämään oman juttunsa.

Näitä jengi lukee

  • All Posts
  • Digitaalisuus
  • Liiketoiminta
  • Yleinen
    •   Back
    • Liiketoiminnan kehittäminen
    • Markkinointi
    • Kirjanpito
    •   Back
    • Kuvitukset
Edit Template

Uteliaisuus ja rohkeus vievät mua eteenpäin – sukellan luovuuden, liiketoiminnan ja kestävän kehityksen leikkauspisteeseen, etsien keinoja muuttaa haasteet oivalluksiksi. Tämä matka vie mut rikkomaan rajoja ja löytämään uusia tapoja tehdä asioista parempia, vähän eri tavalla – ja jakamaan opit muillekin.

Olet nyt mukana! Eikä! Jokin meni pieleen.

Viimeksi päiviteyt jutut

  • All Posts
  • Digitaalisuus
  • Liiketoiminta
  • Yleinen
    •   Back
    • Liiketoiminnan kehittäminen
    • Markkinointi
    • Kirjanpito
    •   Back
    • Kuvitukset

Ota yhteyttä

Uteliaisuus ja rohkeus vievät mua eteenpäin – sukellan luovuuden, liiketoiminnan ja kestävän kehityksen leikkauspisteeseen, etsien keinoja muuttaa haasteet oivalluksiksi. Tämä matka vie mut rikkomaan rajoja ja löytämään uusia tapoja tehdä asioista parempia, vähän eri tavalla – ja jakamaan opit muillekin.

Olet nyt mukana! Eikä! Jokin meni pieleen.